SHAKA – krok za krokem

Poutka: Přední poutko je lepší mít více utažené, protože tlak na hranu je okamžitý a agresivnější, než když vám tam noha plave.
Úvazky: Úvazky mějte kratší než 24, je lepší být blíž k plachtě, aby jste se dostali tělem dopředu a zároveň udrželi několik vteřin pořádný tlak v plachtě (chvíli trvá, než se na to připravíte a vyberete si místo) Měl jsem půjčený bráchovo ráhno s dlouhýma úvazkama, plachta byla rovně, já ležel nad vodou a vůbec jsem nemohl dostat tělo dopředu a zároveň mi přišlo, že vítr se mi vytrácí z plachty.
Prkno: Kdo se chce shaku naučit rychleji, doporučuju to hned začít trénovat na 90l freestyle prkně (mám 78kg) nebo i na wave boardu. Mnohem jednodušeji se s tím zařezává. Vejv šel krásně z vody, horší byl dopad, protože nemá moc výtlaku na zadku a jakmile jsem dopadl na vodu, špatně se dotáčelo zbylých 180 stupňů. Skate 90l se zařezává podobně snadně, plus je mnohem víc točivější a na zadku mě podržel, takže na shaku určitě nejlepší board. Se 100l jsem měl problém i když párkrát jsem jí na tom taky ustál. Vzhledem k větší šířce musíte vynaložit mnohem víc energie, aby jste ho zařízli a ten oblouk je delší, takže rychleji ztrácíte rychlost a pokud míříte na vlnu, tak se mi často stávalo, že jsem to nestihl dotočit. Když už se mi to povedlo, tak se mi neutrh zadek a prkno se vrátilo do směru ( což se mi u 90l nestalo ani jednou). Navíc dopady na 100l jsou tvrdší a někdy z toho zabolí kotníky. 

TEORIE
Nejtěžší na shace pro mě bylo agresivně zaříznout prkno a zároveň udržet tělo vepředu, protože máte tendenci se u toho zaklánět dozadu. Jakmile se tam jednou dostanete, tlačení plachtou pod sebe je už jen o citu. Vyzkoušíte různé směry tlačení a máte to tam. Ale pokud tam nejste správně tělem, nedotočí se vám prkno nebo vás vítr vytlačí do stejného směru a nebo skončíte na zádech.
Směr: Pokud se to budete učit na rovný vodě,  nejlepší je moc nestoupat (hůř se zařezává, ztrácíte rychlost) ani nejet moc po větru, prostě rovně (nebo stoupat ale jen mírně). Na velkým čopu jsem se snažil před najetím na vlnu co nejvíc stoupat, abych stihnul dotočit prkno, máte tam mnohem míň času na přípravu.
Příprava (ruce, tělo, hlava, nohy): Četl jsem, že někomu pomáhá trochu širší úchop, mě to moc nepomohlo. Ráhno držím normálně přirozeně. Ze začátku jsem shaku trénoval jen na wave boardu a na chopu. Učil jsem se jak stoupat a zárovň udržet velký tlak v plachtě a tím pádem i velkou rychlost, kterou k tomu potřebujete. Snažil jsem se mít přední ruku pokrčenou v lokti tak, že loket mířil směrem dolů. Tím přinutíte tělo, aby se dostalo dopředu a váhu máte tím pádem na přední noze, na zadní netlačíte vůbec. Zároveň jsem se soustředil na to, abych měl hlavu co nejvíc na úrovni přední ruky, aby tělo bylo vepředu. Zadek jsem tlačil dopředu, kolena lehce pokrčený (někdy jsem asi vypadal, že sedím na záchodě).V téhle pozici jsem se snažil udržet a vyhlížel jsem vlnu.

Skok 1.vyháknutí z trapézu: Jakmile vyberu vlnu, začnu k ní stoupat. Z trapézu se vyhakuju na poslední chvíli, abych plachtu netahal moc rukama, do teď jsem se nenaučil se vyháknout a chvíli jet, dělá mi pak problém dát plachtu za sebe (spousta lidí to tak skáče). Jakmile se vyháknete, tělo máte pořád ve stejný pozici vepředu. Často se mi stávalo, že jsem se vyháknul a hned se zaklonil dozadu.
2. zaříznutí prkna, plachta: Prkno zařezávám kousek před vlnou (cca 1metr), podle citu. Prkno zaříznete tak, že agresivně přenesete váhu na patu přední nohy (jakoby na ní skočte, zhoupněte se na ní), kolena mějte pokrčená a zadek tlačte dopředu a tam, kam chcete jet (jako carvovej oblouk na lyžích). Zároveň plachtu dáváte za sebe tím způsobem, že přední rukou si sám sobě dáváte skoro kravatu. Po tomhle pohybu je nejtěžší udržet tělo vepředu, protože nohy mají při nájezdu na vlnu tendenci předjet vaše tělo, což vás zakloní. Nechte se vyvézt na vlnu s tělem vepředu, je to klíčové pro zbytek triku. Hlavu točte do směru oblouku. Jakmile jste na vrcholu vlny (to dokážete odhadnout po sézoně trápení, až v tom budete mít trochu citu:-), co nejrychleji přeneste váhu na špičku přední nohy (jakoby jste se chtěli vytáhnout nahoru a dopředu). Na videu jsem zjistil, že to dělám až moc rychle, na špičky jsem chodil moc brzo, tím pádem jsem brzo tlačil plachtu pod sebe a nedotáčel jsem prkno. Zkuste se nechat nejdříve vypálit z vlny a v tom momentě jít na špičky. Až vychytáte timing, z pozice na špičkách tlačíte (agresivně) plachtou jakoby dopředu a pod sebe s tím, že přední ruka je plně propnutá po celou dobu i po dopadu a zároveň (pro mě nejtěžší) zadní je úplně skrčená někde u podpaží. Chce to trochu tréninku, než si začnete uvědomovat, co s rukama děláte. Pokud ale budete tlačit i zadní rukou, vítr vás bude vracet zpátky nebo nebudete cítit žádný tlak pod plachtou a budete padat na hubu. Ať vás někdo natočí, soustřeďte se na to, aby plachta v momentě, kdy jí nacpete pod sebe, byla vodorovně s vodou (čím víc skrčená zadní ruka, tím víc bude vodorovně). Důležité je u toho nedělat žádné krkolomné pohyby, tělo musí být pořád v ose prkna. Pokud zatlačíte moc brzo nebo špatným směrem, automaticky budete mít tělo vytočené ven a dostanete se do záklonu, navíc pak necítíte žádný tlak pod plachtou a to je nutnost k tomu, aby jste dostali prkno do vzduchu a proti směru. Je třeba si uvědomit, že do vzduchu vás nedostane zaříznutí prkna, ale vítr pod plachtou, kterou do něj tlačíte.
3. Let: Jste v pozici, kde máte propnutou přední ruku, tělo stále držíte vepředu a zadní nohou se snažíte dostat prkno do nového směru v momentě, kdy začne dopadat  (je to jen lehký pohyb podobný tomu u Flaky, ale kratší)
4. Dopad: Pokud jste udělali všecho správně, dopadáte na nohy s prknem otočeným do protisměru a plachtu máte v pozici, jako když vyjíždíte zbytek flaky (druhých 180stupňů). Pokud máte prkno lehce nedotočené, ale máte tělo ve správné pozici, plachtu můžete natlačit do větru jako na upwind 360 (celé je to vlastně upwind 360 zrychlený do dvou sekund). Pokud jste byli v záklonu, srazí vás to na záda.
5. Dotočení zbylých 180: Po dopadu mějte přední ruku  stále propnutou, tím dostanete plachtu do větru, zadní  mějte pokrčenou, aby jste neměli tlak v plachtě (pkno začne automaticky rotovat do stejného směru). Je to přirozený pohyb, uděláte to automaticky, protože při couvání vám tělo s nohama setrvačností předjede ruce, někdy tak rychle, že se na to nestihnete připravit a spadnete tělem dopředu. Na rovné vodě je to to samé s tím rozdílem, že tolik nestoupete. Až to budete zkoušet cca druhým/třetím rokem a pár jich ustojíte, dostanete se do fáze, kdy vám bude stačit nacpat tělo dopředu až před vyháknutím nebo při vyháknutí  (na rovné vodě to není až tak těžké, protože máte víc klidu na přípravu).

Poznámky
1. Pomohlo mi si o tom každý den popřemýšlet, před tréninkem, před spaním i v posteli . Zkuste si to promítnout, vsugerovat pohyby, které chcete zkoušet, aby jste to dělali automaticky. Pokud to nebude fungovat, něco změntě. Když z toho máte hlavu k prasknutí a nejradši by jste to rozmlátili, přestaňte přemýšlet a začněte to tam sázet bez rozmyslu, někdy je to lepší. Někdy se přistihnu, že se na všechno moc soustředím a díky tomu dělám všechno pomalu.
2. Není dobré být přeplachtěný tak, že to nemůžete držet, plachta se pak nedá dát za sebe. Ideální je mít silný dlouhý poryv, ve kterém máte stálý tlak v plachtě a ve kterém se na to můžete připravit. Jakmile popojedete 5 metrů, pak vypadnete, pak přijde bomba, tak je to o nervy i když trpělivost se vyplácí. Docela často se na Karpathosu (secret spotu) stávalo, že při jízdě od břehu jsem byl přeplachtěný a cestou zpátky jsem měl sice tlak v plachtě ale žádnou rychlost, takže jsem musel jezdit úplně po větru a z toho mi to moc nešlo. Pokaždé teda nedávám vinu sobě, že jsem dřevák, ale někdy na učení holt nejsou ideální podmínky.
UPDATE: Klíčová věc je timing při zaříznutí. Kdy mám jít na špičky a začíttlačit plachtou pod sebe? Všichni, co se to učí včetně mě, na začátku tlačí plachtou moc brzo. Pro mě to byla klíčová chyba a jakmile jsem vychytal ten pravý okamžik, začal jsem jí dávat pravidelně. Jakmile šlápnu na patu a prkno začne vyřezávat oblouk, pocitově mi to přijde, že to trvá tak 2 vteřiny než plachtu naperu pod sebe. Kyž se kouknu na jakýkoliv video, vypadá to, že jdou dopředu skoro hned po tom co zaříznou a celkem dost to mate.
VZOR 1: Tělo vepředu, v ose prkna, tlačí jen rukama, ne tělem
NE: Záklon, tělo mimo osu, tlačím i zadní rukou, plachta nemůže být vodorovně a už i prkno vyjíždí na vlnu bokem
OK: Tělo vepředu, v ose prkna, přední rukou netlačím tak agresivně dolů, ale zadní mám pokrčenou a díky dobře postavenému tělu to stačí. Byla to jedna z prvních, co jsem ustál na chopu. Soustředil jsem se na to, abych netlačil moc brzy, protože jsem se pořád vykláněl mimo osu, tak jsem se nechal jen vystřelit z vlny.
VZOR 2: Na rovné vodě to chce víc agresivity, aby jste to vytáhli z vody.
Článek můžete najít a ohodnotit na stránkách jibe.cz



A takhle to vypadá po cca třech až čtyřech sezónách tréninku.