Flaka – windsurfing


U vody začínám potkávat čím dál víc lidí, kteří se chtěji začít učit nějaký ten trik, ale vlastně neví čím začít. Podle mě je lepší mít na každou stranu něco jiného a ne drtit třeba vulkána na obě strany. No a protože flaka, která byla popsaná na webu jibe.cz (který už neexistuje a text jsem v pc nenašel), je po vulkánu nejjednodušší trik, tady je znovu její popis.


Příprava:
1. Přední i zadní poutko si povolte tak, abyste v něm měli celý nárt. Pokud budete mít v předním poutku pouze špičku, prkno se vám bude po výskoku stáčet na hranu a sekat o vodu.

2. Doporučuju si koupit windsurf boty s odděleným palcem. Jsou mnohem pohodlnější a hlavně si hned nesedřete kůži na nártech.

3. Ty, kteří se bojí skočit dopředu můžu ujistit, že flaka je bezpečný trik. I pro cajky:).

Průběh:
1. Nájezd – popis na levou nohu dopředu
Na flaku je dobré nebýt přeplachtěný, protože pokud fouká moc, budete se při nájezdu stáčet moc po větru, abyste se dostali do bodu, kdy nemáte v plachtě moc větru a z toho už se těžko odskakuje.

Flaka začíná jízdou lehce po větru ještě v trapézu, kdy si vybíráte místo ke skoku. Po výběru místa se vyháknete a dá se říct, že uděláte krátký, agresivní oblouk po větru, jako byste šli v mírném podřepu do halzy s tím rozdílem, že hlava se netočí do oblouku, ale zůstává natočená na špičku prkna. Plachtou se napřahujete za sebe, do té doby, než začnete cítit trochu volnosti v plachtě. Cílem je neodpadnout extrémně po větru, o což se stará hlava. Můžete to zkusit i přehnat a snažit se dívat přes rameno do strany (v tomto případě doleva).

Druhá nejdůležitější věc je pozice těla a jako snad u každého triku, i v tomto připadě nesmíte být v záklonu. Měli byste být tělem vepředu a váhu mít co nejvíce na přední noze. Čím víc, tím jednodušší bude další fáze.

2. Odraz + švih plachtou
Agresivně se zhoupnete na zadní noze, zatímco tělo zůstává vepředu (jako kdybyste se chtěli odrazit ze zadního poutka dopředu, jak Bolt z běžeckých bloků:)). To je ten největší blok, který budete muset překonat.

Zároveň plachtou šviháte (taky agresivně jako kdybyste chtěli dát někomu direkt:)) dopředu na špičku prkna s tím, že přední ruka je propnutá a zadní co nejvíce skrčená, aby netlačila plachtu do protivětru. Předloktí zadní ruky tak bude rovnoběžně s ráhnem a loket bude mířit na koncovku ráhna.

Hlava zůstává natočená pořád do směru pohybu.

3. Po odrazu
Po odrazu ze zadní nohy a švihnutím plachty před sebe jdete automaticky dopředu tělem i plachtou. V téhle fázi je nejdůležitější mít plně proplou (až ‚locklou‘) přední nohu v koleni. Zadní nohu lehce krčíte a děláte s ní jakoby krok dopředu. Tím se špička prkna píchne do vody a začíná rotovat. Tenhle pohyb zadní nohou je bych řekl automatický. Zadní ruka je stále pokrčená, takže netlačí plachtu proti větru.

4. Zbytek
Po fázi 3 byste měli přistát s narovnanou zadní nohou, pokrčenou přední a slajdovat protivětru. Hlava kontroluje zbytek rotace do původního směru. To už si vychytáte sami, protože se to děje automaticky a není tam moc času na přemýšlení. Pokud se dostanete až sem, tak už si můžete začít pískat:)).

Tip 1: Pro získání kontroly v rotaci je dobré se naučit upwind 360 buď v poutkách ze skluzu nebo i v lehkém větru mimo poutka.

Tip 2: Doporučuju začít opravdu od vulkána a flaky. Znám jednoho rakušana, co neumí ani jedno a drtí rovnou switch kono. U vulkána a flaky máte mnohem větší pravděpodobnost, že to budete dávat pravidelně se suchýma kotníkama:). Ale ani tady nejsou žádné zkratky a na začátku prostě budete jenom padat.

Napsat komentář